Chatbots – Robotterne er kommet ūü§Ė

Det er spændende. Det er skræmmende. De er kommet, og de har tænkt sig at blive. Chatbots. Hvad er det for nogen? Og hvad kan de?

Hvad er en chatbot?

En chatbot, er egentlig ikke andet, end et computerprogram, der simulerer en samtale, som et menneske ville g√łre det. I dag ser man flere steder chatbots, som hj√¶lper blandt andet med kundeservice p√• hjemmesider, i messenger eller i forskellige apps. Her svarer de p√• s√•vel simple som komplekse sp√łrgsm√•l. Nogen gange ved at give kunden flere valgmuligheder af sp√łrgsm√•l, for at man nemmere kan spore sig ind p√• det man s√łger.

Nogle chatbots bruger forprogrammerede regler og svar, mens andre benytter machine-learning og såkaldt natural language processing (NLP), for at forstå og svare.

Hvilken betydning kan chatbots få?

Artificial intelligence (AI) kan f√• en stor betydning for vores samfund, is√¶r ved at simplificere m√•den vi tilg√•r information og tjenester. De kan automatisere kundeservice. men ogs√• ganske almindelige henvendelser p√• mails. Her vil man i fremtiden modtage en mail, sende den til en chatbot med en besked om, cirka hvordan man √łnsker at svare, og hvad der skal inkluderes. S√• formulerer chatbotten et fornuftig svar, som man blot gennemsl√¶ser og sender. Man vil kunne l√łse komplekse problemstillinger hurtigere, og automatisere rutineopg√łre, og derved g√łre hverdagen nemmere p√• mange m√•der. Nogen bruger s√•gar en chatbot som en ven.
Derudover vil man ogs√• kunne bruge chatbots i sundhedsv√¶snet, hvor enten personale eller patienter, kan f√• korrekt og brugbar information, i l√łbet af ganske f√• sekunder. Der ligger store muligheder for s√•vel hele den offentlige sektor, som for samfundet generelt.

Det geniale ved samtlige eksempler er, at robotten er p√• arbejde 24 timer i d√łgnet. Den sover aldrig, s√• virksomheder og offentlige instanser, vil i fremtiden kunne yde kundeservice alle ugens dage, i alle d√łgnets timer.

Selvom mulighederne er mange, er det naturligvis ogs√• udfordringer og sp√łrgsm√•l til AI og chatbots. Det vil formentlig komme til at koste arbejdspladser, og hvordan vil det egentlig p√•virke vores privatliv? Det kan v√¶re sv√¶rt at sp√• om. For nu, skal man huske, at AI alene er at v√¶rkt√łj, og at det er op til den enkelte, hvordan man v√¶lger at bruge det.

Hvordan kan du selv pr√łve det?

Selv har jeg pr√łvet to forskellige chatbots – ingen reklame.

Den nemmeste at give sig i kast med, er www.chai.ml. Som er sammensat af Chat og AI. Her chatter man med botten Eliza i sin browser. Nemt og gratis, uden at man skal tilmelde sig noget.

Den anden, og mere kendte, er den såkaldte ChatGPT. Her skal man forbi Chat.openai.com, hvor man skal oprette sig som bruger, for at kunne benytte deres chatbot.
OpenAI som har Microsoft i ejerkredsen. Det siges, at de vil investere 10 milliarder dollars i OpenAI, hvilket giver en idé om, at det bliver en stor ting i fremtiden.

Af de to ovenstående, synes jeg egentlig at Chai.ml er den bedste. Det er nemt, og Eliza svarer efter få sekunder, med et helt svar. Hvorimod OpenAI ligesom svarer bogstav for bogstav, hvilket godt kan virke småstressende.

Jeg synes det er super interessant og ogs√• sjovt, at sp√łrge robotten om alt muligt mellem himmel og jord. Ofte giver den et virkelig interessant og fornuftig svar, mens den andre gange ikke rigtig har et svar, eller direkte g√¶tter. Man kan skrive s√•vel dansk som engelsk, hvor jeg dog synes OpenAI er bedre p√• dansk end Eliza.

En kort, sjov samtale forl√łb s√•ledes:

Er du et menneske?
Hvortil den svarer “Nej, jeg er en computer”.
N√¶ste sp√łrgsm√•l:
“Are you are human?”
Hvortil den svarer: “Yes, i am a person”.

… Den lader vi bare st√•.

Jeg er overbevist om, at AI er kommet for at blive. Der er rigtig mange muligheder. Det kan virke uoverskueligt, hvilke konsekvenser der kan f√łlge med, men jeg er overbevist om, at vi allerede er forbi point of no return.

Dette indl√¶g er delvist blevet til, takket v√¶re chatbots. ūü§Ė

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top