Chatbots – Robotterne er kommet 🤖

Det er spændende. Det er skræmmende. De er kommet, og de har tænkt sig at blive. Chatbots. Hvad er det for nogen? Og hvad kan de?

Hvad er en chatbot?

En chatbot, er egentlig ikke andet, end et computerprogram, der simulerer en samtale, som et menneske ville gøre det. I dag ser man flere steder chatbots, som hjælper blandt andet med kundeservice på hjemmesider, i messenger eller i forskellige apps. Her svarer de på såvel simple som komplekse spørgsmål. Nogen gange ved at give kunden flere valgmuligheder af spørgsmål, for at man nemmere kan spore sig ind på det man søger.

Nogle chatbots bruger forprogrammerede regler og svar, mens andre benytter machine-learning og såkaldt natural language processing (NLP), for at forstå og svare.

Hvilken betydning kan chatbots få?

Artificial intelligence (AI) kan få en stor betydning for vores samfund, især ved at simplificere måden vi tilgår information og tjenester. De kan automatisere kundeservice. men også ganske almindelige henvendelser på mails. Her vil man i fremtiden modtage en mail, sende den til en chatbot med en besked om, cirka hvordan man ønsker at svare, og hvad der skal inkluderes. Så formulerer chatbotten et fornuftig svar, som man blot gennemslæser og sender. Man vil kunne løse komplekse problemstillinger hurtigere, og automatisere rutineopgøre, og derved gøre hverdagen nemmere på mange måder. Nogen bruger sågar en chatbot som en ven.
Derudover vil man også kunne bruge chatbots i sundhedsvæsnet, hvor enten personale eller patienter, kan få korrekt og brugbar information, i løbet af ganske få sekunder. Der ligger store muligheder for såvel hele den offentlige sektor, som for samfundet generelt.

Det geniale ved samtlige eksempler er, at robotten er på arbejde 24 timer i døgnet. Den sover aldrig, så virksomheder og offentlige instanser, vil i fremtiden kunne yde kundeservice alle ugens dage, i alle døgnets timer.

Selvom mulighederne er mange, er det naturligvis også udfordringer og spørgsmål til AI og chatbots. Det vil formentlig komme til at koste arbejdspladser, og hvordan vil det egentlig påvirke vores privatliv? Det kan være svært at spå om. For nu, skal man huske, at AI alene er at værktøj, og at det er op til den enkelte, hvordan man vælger at bruge det.

Hvordan kan du selv prøve det?

Selv har jeg prøvet to forskellige chatbots – ingen reklame.

Den nemmeste at give sig i kast med, er www.chai.ml. Som er sammensat af Chat og AI. Her chatter man med botten Eliza i sin browser. Nemt og gratis, uden at man skal tilmelde sig noget.

Den anden, og mere kendte, er den såkaldte ChatGPT. Her skal man forbi Chat.openai.com, hvor man skal oprette sig som bruger, for at kunne benytte deres chatbot.
OpenAI som har Microsoft i ejerkredsen. Det siges, at de vil investere 10 milliarder dollars i OpenAI, hvilket giver en idé om, at det bliver en stor ting i fremtiden.

Af de to ovenstående, synes jeg egentlig at Chai.ml er den bedste. Det er nemt, og Eliza svarer efter få sekunder, med et helt svar. Hvorimod OpenAI ligesom svarer bogstav for bogstav, hvilket godt kan virke småstressende.

Jeg synes det er super interessant og også sjovt, at spørge robotten om alt muligt mellem himmel og jord. Ofte giver den et virkelig interessant og fornuftig svar, mens den andre gange ikke rigtig har et svar, eller direkte gætter. Man kan skrive såvel dansk som engelsk, hvor jeg dog synes OpenAI er bedre på dansk end Eliza.

En kort, sjov samtale forløb således:

Er du et menneske?
Hvortil den svarer “Nej, jeg er en computer”.
Næste spørgsmål:
“Are you are human?”
Hvortil den svarer: “Yes, i am a person”.

… Den lader vi bare stå.

Jeg er overbevist om, at AI er kommet for at blive. Der er rigtig mange muligheder. Det kan virke uoverskueligt, hvilke konsekvenser der kan følge med, men jeg er overbevist om, at vi allerede er forbi point of no return.

Dette indlæg er delvist blevet til, takket være chatbots. 🤖

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top